Zbilansowana dieta jest najzdrowszą i najskuteczniejszą dietą świata. Przypisuje się jej niezwykle pozytywny wpływ na nasze zdrowie – dzięki niej cieszymy się dobrym samopoczuciem, zmniejszamy ryzyko wystąpienia takich chorób, jak nadciśnienie, otyłość czy miażdżyca, a także opóźniamy proces starzenia naszego organizmu. Zbilansowana dieta rządzi się swoimi prawami, a jej najważniejszą cechą jest indywidualny jadłospis.

Zbilansowana, czyli zrównoważona dieta

Zbilansowana dieta dostarcza człowiekowi odpowiedniej ilości składników odżywczych, które są niezbędne, aby zaspokoić nasze indywidualne potrzeby żywieniowe. Do utrzymania właściwego bilansu energetycznego konieczne jest zachowanie równowagi pomiędzy codzienną aktywnością fizyczną i liczbą kalorii. To oznacza, że inaczej zbilansowana dieta wyglądać będzie w przypadku osób pracujących w biurze, niewiele się ruszających, sportowców, kobiet w ciąży i osób chorych na cukrzycę czy niedoczynność tarczycy.

 

Zasady zbilansowanej diety

Według zasad zrównoważonej diety codzienny jadłospis powinien składać się z 3–5 posiłków. Ok. 60% energii należy dostarczać w postaci węglowodanów, a 20–30% z tłuszczów. Białka powinny stanowić ok. 10–20% energii. Nie są to jednak wartości stałe. Osoby, które stawiają na trening siłowy, nie mogą zapominać, że w ich przypadku białka odgrywają znacznie ważniejszą rolę i ich ilość w diecie powinna zostać zwiększona.

 

Dieta – o czym nie wolno zapominać

Należy ponadto pamiętać o prawidłowym rozłożeniu energii, która pochodzi z poszczególnych posiłków. Najważniejszym z nich jest śniadanie, które stanowi ok. 25% dziennej energii. Drugie śniadanie powinno dostarczać jej 20%, obiad ok. 35%, podwieczorek do 5%, a kolacja do 15%. Nie będzie tak jednak w każdym przypadku. Intensywność i pora treningu zmienia te wartości, może się okazać, że kolacja będzie musiała dostarczyć nawet 2 razy więcej energii, szczególnie kiedy trening przeprowadzamy po południu lub wieczorem.

 

Jak osiągnąć właściwe proporcje w żywieniu i diecie?

Zbilansowana dieta wymaga na początku jej stosowania dużej kontroli i wytrwałości, zanim wszystkie zasady wejdą nam w krew. Regularne posiłki to podstawa, ale powinno się je jak najbardziej urozmaicać, aby w naszym jadłospisie nie zapanowała nuda. Jedzenie ma sprawiać przyjemność, a nie być tylko przykrą koniecznością – wtedy nietrudno stracić motywację. Ponadto należy spożywać pokarmy bogate w błonnik i skrobię, dlatego zaleca się, aby jeść warzywa i owoce oraz pełnowartościowe produkty zbożowe. Unikamy produktów bogatych w cukry. Zamieniamy je na te, które dostarczają nam witamin i soli mineralnych. Ograniczamy sól, która zatrzymuje wodę w organizmie, rezygnujemy z alkoholu i innych używek.

„Zbilansowana” oznacza „dostosowana do naszego organizmu”, a każdy jest inny i ma własne potrzeby. Pamiętaj, że nie ma jednego produktu spożywczego, który dostarczałby wszystkich niezbędnych składników odżywczych, dlatego powinniśmy łączyć różne produkty. Obiad to nie tylko mięso, lecz także porcja warzyw i makaronu, ryżu lub kaszy.

 

Potrzebujesz pomocy w doborze odpowiedniej diety?

Chcesz, aby była zbilansowana, jednocześnie w pełni bezpieczna i abyś nie chodził głodny? Skontaktuj się ze mną, a przygotuję dla Ciebie odpowiedni plan żywieniowy.