Mówiąc słowo „cukier” zwykle mamy na myśli ten dostępny w naszej kuchni, czyli sacharozę. To główna przyczyna naszych problemów z sylwetką i zdrowiem. Jednakże cukier to nie tylko ten, który znajdziesz w kuchennej szafce. Czy każda odmiana cukru, jest dla nas tak samo szkodliwa? Czy cukier zawsze jest zły?

Cukier cukrowi nie równy

Cukier, z chemicznego i żywieniowego punktu widzenia to pojęcie bardzo szerokie. Do cukrów (węglowodanów) możemy zaliczyć:

  • Cukry proste – np. glukoza, fruktoza.
  • Dwucukry – np. sacharoza, laktoza, maltoza.
  • Cukry złożone (wielocukry) – np. skrobia, celuloza.

Cukry proste gwałtownie podnoszą poziom cukru we krwi. Dodają energii szybko i krótkotrwale. Dwucukry z punktu widzenia chemicznego należą do cukrów złożonych, jednak pod względem żywieniowym zdecydowanie bliżej im do cukrów prostych – bardzo szybko wchłaniane są z przewodu pokarmowego i powodują gwałtowne skoki glukozy w krwi. Cukry złożone przyswajają się natomiast wolno i stopniowo. Ich spożycie nie powoduje gwałtownych skoków poziomu glukozy we krwi, a energia, której dostarczają wystarcza organizmowi na dłużej.

 

Sacharoza, czyli biały zdrajca

Sacharoza to właśnie cukier, który znajdziemy w kuchennej szafce, a także w słodyczach i napojach słodzonych. Jest on przyczyną naszych problemów z sylwetką i ze zdrowiem. Nadmierne spożywanie sacharozy powodują otyłość, nadciśnienie, choroby serca i cukrzycę typu 2. Problem z sacharozą jest taki, że jest ona ukryta w licznych produktach spożywczych, przez co nie kontrolujemy faktycznej ilości spożywanego cukru.

 

Ważne – cukier nie zawsze jest zły

Węglowodany pełnią szereg funkcji w organizmie człowieka. Większość z nich nie jest magazynowana w organizmie w formie podstawowej. Służą do zaspokojenia potrzeb energetycznych organizmu – nadwyżka przekształcana jest w tkankę tłuszczową. Poziom glukozy w krwi ma również związek z metabolizmem tłuszczów i białek.

Nie możemy zatem wyeliminować cukrów z diety całkowicie. Możemy natomiast kontrolować ich ilość i jakość. Lepsze dla organizmu człowieka są cukry złożone, które rozkładane są powoli i nie powodują skoków glukozy we krwi. Warto wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym, które nie tylko będą dawkować nam energię przez dłuższy czas, ale również nasycą nas na dłużej.

 

Interesuje Cię wsparcie w zakresie doboru odpowiedniego jadłospisu?

Od tego właśnie jestem! Koniecznie skontaktuj się ze mną. Wystarczy kliknąć w to miejsce.