Czy wiesz, że to w jaki sposób rozpoczniesz swój trening, będzie bezpośrednio wpływało nie tylko na jego wynik, ale również na późniejszą formę Twoich mięśni oraz stawów? Rozgrzewka to element, którego nie może zabraknąć przy żadnej aktywności fizycznej. Dlaczego jest tak ważna i jak powinna wyglądać?

Po co w ogóle jest rozgrzewka?

Można pokusić się o tezę, że rozgrzewka, choć często bagatelizowana, jest jednym z najważniejszych elementów treningu. To właśnie ona przygotowuje układ sercowo-naczyniowy, stawy, mięśnie i ścięgna do planowanego przez nas wysiłku fizycznego.

Rozgrzewka zwiększa wydajność organizmu i chroni ciało przed kontuzjami i urazami, które mogłyby pojawić się przy niewłaściwie prowadzonym treningu. Podnosi również tętno i temperaturę ciała, pozytywnie wpływa na koordynację, a także przyspiesza metabolizm i powoduje wzrost stężenia hormonów we krwi.

 

Jak powinna wyglądać rozgrzewka?

Dobrze przeprowadzona rozgrzewka może trwać około 10 minut. Ciało najlepiej jest rozgrzewać powoli – od góry do dołu uwzględniając każdą jego część. Rozgrzewkę zaczynamy zwykle od ćwiczeń ogólnych, w których skład wchodzą np. lekkie ćwiczenia aerobowe. Zaczynamy od głowy, potem przechodzimy do ramion, rąk, tułowia, bioder, pachwin, kolan, itp.

Szczególną uwagę należy również skupić na rozgrzaniu partii ciała, które zamierzamy trenować. Podczas rozgrzewki musimy pamiętać o właściwym oddychaniu i dostosowaniu rodzaju ćwiczeń do planowanego później treningu. Inaczej będziemy przecież rozgrzewać się przed bieganiem, a inaczej przed pilatesem.

 

Rozgrzewka jest dobra nie tylko dla ciała!

Czy wiesz, że rozgrzewka jest ważna nie tylko dla Twojego ciała, ale również dla umysłu? Rozgrzewka pobudza wydzielanie hormonów, które dodają nam siły i energii, a ponadto pozwala nam skupić się na ćwiczeniach i przygotować się mentalnie do większej aktywności fizycznej. Rozgrzewka pobudza również układ nerwowy i stymuluje odcinki nerwowe.

Pamiętaj, że czas poświęcony na rozgrzewkę nigdy nie będzie czasem straconym!

 

A jeśli chcesz zweryfikować, czy Twój trening przebiega właściwie…

Skontaktuj się ze mną, a ja nie tylko sprawdzę jego poprawność, ale także doradzę Ci w innych kluczowych aspektach.