Dieta bezglutenowa to dość popularny i jednocześnie mocno kontrowersyjny w ostatnim czasie temat. Jak sama nazwa wskazuje polega na wykluczeniu z jadłospisu pokarmów zawierających w swoim składzie gluten. Co powinieneś o niej wiedzieć?

Wskazania do diety bezglutenowej

Tego rodzaju dieta powinna być wprowadzona zwłaszcza przez osoby cierpiące na celiakię, czyli schorzenie autoimmunologiczne, w którym gluten może wyrządzić w organizmie wiele szkód. Również w przypadku alergii oraz nadwrażliwości na gluten należy zmienić nawyki żywieniowe i wyeliminować czynnik szkodliwy.

Dietę bezglutenową zaczynamy zawsze od wizyty u lekarza. Należy wykonać szczegółowe badania, które potwierdzą lub wykluczą jedną z chorób związanych z glutenem.

 

Na czym polega dieta bezglutenowa i jak się ją stosuje?

Ten rodzaj żywienia to przede wszystkim eliminacja glutenu, jednak obowiązywać w niej powinny oczywiście również zasady zdrowego odżywiania. Największym wyzwaniem jest eliminacja produktów zawierających gluten. O ile każdy skojarzy bułeczkę z glutenem, o tyle niewielu z nas wie, że gluten ukryty jest również w wielu produktach, których nie podejrzewalibyśmy o to.

Ważnym elementem jest tu uważne sprawdzanie etykiet produktów, które kupujemy. Dieta bezglutenowa powinna być prowadzona z głową. Niezbędne jest, aby była bogata w kwas foliowy, uboga w biały cukier, bogata w wapń, żelazo, błonnik i witaminy (zwłaszcza witaminy B12, C, E, A, D, K), inaczej może powodować poważne niedobory w organizmie.

 

Dieta bez glutenu, jako pomysł na odchudzanie osób zdrowych

Dieta bezglutenowa stała się w ostatnich czasach bardzo modnym i jednocześnie bardzo kontrowersyjnym tematem. Należy pamiętać, że całkowite wykluczenie glutenu z menu to tak naprawdę dieta eliminacyjna, a te – zwłaszcza prowadzone nieprawidłowo, mogą nieść za sobą sporo konsekwencji zdrowotnych. W tym przypadku zaliczyć możemy do nich zwłaszcza niedobory witamin z grupy B, wit. D, makro- i mikroelementów (żelazo, magnez, wapń). Nie należy zatem prowadzić diety na własną rękę.

Ograniczenie glutenu, zwłaszcza tego występującego w białym pieczywie, wypiekach z białej mąki itp. jest bardzo korzystne, jednak bez medycznych wskazań całkowita eliminacja glutenu na własną rękę może okazać się strzałem w kolano. Dla osób zdrowych gluten sam w sobie nie jest problemem – problemem jest jedzenie go w nadmiarze, do czego niestety wielu z nas ma predyspozycje. W przypadku, gdy nie mamy podstaw medycznych do diety eliminacyjnej należy zastanowić się i wybrać mądrze między „eliminacją” a „ograniczeniem”.

 

Myślisz, że ta dieta jest dla Ciebie?

A może chcesz poznać inne sposoby zdrowego żywienia? Jestem do Twojej dyspozycji – wystarczy, że się ze mną skontaktujesz. Pracuję z klientami z całej Polski (Krakowa, Warszawy, Poznania i innych miast), dlatego daleka od odległość nie jest żadną przeszkodą.