Zmniejszenie masy ciała nie jest najtrudniejszym etapem „odchudzania”. O wiele trudniejsze od samego schudnięcia jest utrzymanie prawidłowej masy ciała po diecie. Jeśli nie będziemy mieć się na baczności może pojawić się efekt jo-jo, wówczas nasza ciężka praca pójdzie na marne – stracone kilogramy powrócą – i to z paroma kolegami.

Czym jest efekt jo-jo?

Najprościej mówiąc efektem jo-jo możemy nazwać wzrost masy ciała, który pojawia się po stosowaniu diet odchudzających. Najczęściej pojawia się po nieprawidłowo stosowanej diecie – np. kiedy podczas odchudzania spożywana była drastycznie mała ilość kalorii. Efekt jo-jo znacznie częściej pojawia się ponadto u osób, które odchudzając się opierają się jedynie na diecie, zapominając o istocie aktywności fizycznej. Efekt jo-jo nie tylko negatywnie wpływa na sylwetkę, ale również bardzo zaburza kondycję psychiczną – zmniejsza poziom motywacji i wiarę we własne możliwości.

 

Przyczyny efektu jojo

Główną przyczyną efektu jo-jo jest stosowanie bardzo restrykcyjnych diet, podczas których maksymalnie obniża się poziom dostarczanych do organizmu kalorii. Tego typu diety zachęcają szybkimi efektami, jednak w większości utrata wagi spowodowana jest przez utratę wody w organizmie, a nie utratę tkanki tłuszczowej. Co więcej – podczas ubogich w kalorie diet organizm spowalnia procesy przemiany materii i przestawia się na „tryb oszczędny” – po zakończeniu „odchudzania” i powrocie do starych nawyków tyjemy.

 

Jak go uniknąć?

Efektu jo jo można uniknąć. Przede wszystkim należy do odchudzania podejść dojrzale i z głową. To nie miejsce na spektakularne wyniki i ekspresowe rezultaty. Racjonalna i dobrze zbilansowana dieta nie zapewni nam może szybkiej utraty wagi, ale zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jo-jo.

„Nie rezygnuj z czegoś tylko dlatego, że jego osiągnięcie wymaga czasu – czas i tak upłynie”. Zdrowe odżywianie w czasie diety powinno stać się nawykiem – nie przykrym obowiązkiem. Pamiętajmy, że aby utrzymać wagę, należy utrzymać zmianę nawyków – nie wystarczy zdrowo jeść podczas diety – należy polubić zdrowe jedzenie i stawiać na nie również po diecie. Aby uniknąć efektu jo-jo warto również postawić na aktywność fizyczną. Ćwiczenia nie tylko poprawiają sylwetkę, przyspieszają przemianę materii i spalają tkankę tłuszczową, ale również korzystnie wpływają na zdrowie!

 

Inne porady z zakresu odżywiania?

Napisz do mnie. Wystarczy, że klikniesz tutaj.