Dietę niskoenergetyczną stosuje się przede wszystkim u osób z nadwagą i otyłością w celu redukcji masy ciała. Polega ona na ograniczeniu energii, która wywołuje ujemny bilans energetyczny, jaki pokrywany jest przez organizm z własnych rezerw tłuszczowych. Zdarza się, że deficyt takiej diety w skrajnych przypadkach wynosi nawet mniej, niż 1000 kalorii. Jednocześnie posiłki muszą być bogate w błonnik, być ubogie w tłuszcze nasycone oraz cukry charakteryzujące się szybkowchłanialnością.

Redukcja masy ciała przy diecie niskoenergetycznej

Najczęściej stosowaną tego rodzaju dietą jest ta, która zawiera ok. 1000-1200 kalorii dziennie dla kobiet i ok. 1400-1600 kalorii dla mężczyzn. Okazuje się jednak, że ilość przyjmowanych kalorii spada nawet poniżej tych wartości, nie przekracza dziennie 1000 kalorii. W konsekwencji zaś może to wywołać bardzo duże niedobory składników odżywczych, witamin i minerałów, a to natomiast przekłada się na wystąpienie poważnych chorób i stanowi zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia człowieka.

Przy deficycie kalorycznych w stosunku do wydatku energetycznego na poziomie 500–1000 kcal/d możliwa jest utrata masy ciała ok. 0,5-1 kg w tydzień. Zaleca się przy tym dostarczanie organizmowi białka, węglowodanów i tłuszczu w odpowiednich proporcjach, które wyglądają następująco:

  • Tłuszcze – 25–35%
  • Białka – 15%
  • węglowodanów 50–60%

Niestety bardzo często proporcje te zostają zaburzone, a nawet kiedy dieta jest opracowana zgodnie z powyżej przedstawionymi wartościami, organizmowi zaczyna brakować witamin i składników mineralnych. Ponadto w diecie nierzadko schodzi się poniżej PPM (podstawowa przemiana materii niezbędna do funkcjonowania), organizm pozbawiony jest energii i nie może wydajnie pracować.

 

Niebezpieczne pułapki diety

Dieta bardzo niskoenergetyczna nie oznacza zmiany nawyków żywieniowych, a koncentruje się na szybkich oraz dużych efektach. To powoduje, iż na początku zmniejsza się masa ciała średnio o 10%, jednak w późniejszym czasie redukcja jest mniejsza. Według przeprowadzonych badań u połowy pacjentów dochodzi nawet do powrotu do początkowej masy ciała. Ponadto, obniża się spoczynkowa przemiana materii, czyli najniższy poziom przemian energetycznych zachodzący w organizmie człowieka przy całkowitym spokoju fizycznym.

Dużym niebezpieczeństwem są niedobory pokarmowe, organizmowi nie dostarczamy składników odżywczych w odpowiednich ilościach oraz nie uzupełniamy jego zapotrzebowania na witaminy i minerały. Należy również być świadomym większych ubytków beztłuszczowej masy ciała niż przy dietach ubogoenergetycznych. Po zakończeniu stosowania diety jest duże ryzyko wystąpienia efektu jo-jo i powrotu do swojej pierwotnej wagi.

 

Jaka jest ta dieta?

Dieta bardzo niskoenergetyczna to dieta, przy której często balansujemy na krawędzi pomiędzy dietą, a głodówką. Co więcej, bardzo osłabia nasz organizm, w połączeniu z wysiłkiem fizycznym może doprowadzić do wycieńczenia organizmu. Jeżeli już się na nią decydujesz, konieczna jest konsultacja ze specjalistą, który na podstawie analizy Twojego zdrowia oceni możliwość stosowania tej diety.

Skuteczne i długotrwałe pozbycie się nadmiernych kilogramów przy zachowaniu odpowiedniej ilości składników odżywczych osiągnąć można przy diecie zbilansowanej, w której nie schodzimy poniżej poziomu podstawowej przemiany materii niezbędnej do funkcjonowania naszego organizmu.

 

A jakiej diety Ty potrzebujesz?

Skontaktuj się ze mną za pomocą tego formularza i dowiedz się więcej.