Według Światowej Organizacji Zdrowia powinniśmy ilość spożycia cukru zmniejszyć o połowę, jest to substancja uznawana za groźniejszą od soli! Jednak wciąż niektórym trudno pożegnać się z czekoladowymi batonikami, wafelkami z nadzieniem, cukierkami owocowymi, żelkami i innymi słodkościami. Czasami całkowicie nieświadomie pochłaniają setki pustych kalorii, nie dostrzegając, że to już uzależnienie.

Słodki nałóg

Niepohamowane jedzenie słodyczy porównywalne jest z alkoholizmem i uzależnieniem od narkotyków. Czy możliwe jest, aby cukier miał aż tak duży wpływ na nasze życie?

Cukier powoduje uzależnienie psychiczne oraz fizyczne. Początkowo wypracowujemy nawyk jedzenia słodyczy, po cukierki i batony sięgamy, kiedy nie mamy zajęcia, nudzi nam się, a pod ręką jest coś, co może nam uprzyjemnić wolną chwilę. Im częściej to się zdarza, tym trudniej jest nam sobie odmówić. Cukier zawarty w słodyczach wywołuje skos stężenia glukozy do krwi przedostaje się duża ilość insuliny w celu zneutralizowania glukozy. Kiedy następuje wyrzut insuliny, automatycznie spada poziom glukozy. Czujemy się ponownie głodni, mamy ochotę przede wszystkim na słodkie. Trzeba jednak wiedzieć, że bardzo dużo zależy od tego, co dzieje się w naszym mózgu, a dokładniej w ośrodku nagrody w mózgu. Domaga się przyjemności, jaka związana jest z jedzeniem słodyczy. Cukier przyczynia się do wzmożonego wydzielania w organizmie hormonów szczęścia, endorfin. Osoba uzależniona od cukru słodkimi przekąskami poprawia sobie humor.

 

Czy jesteś uzależniony od cukru?

Aby się tego dowiedzieć sprawdź, czy poniższe objawy nie dotyczą również Ciebie.

  • Dostarczasz do swojego organizmu coraz więcej cukru, z każdym kolejnym dniem jesz więcej słodyczy.
  • Słodkości jesz najczęściej w ukryciu, kiedy nikt nie widzi.
  • Nie chcesz zmiany, słodycze są dla Ciebie źródłem przyjemności.
  • Kiedy nie masz dostępu do słodyczy, czujesz niepokój, lęk i strach.
  • Niekiedy zamiast uczucia szczęścia pojawia się poczucie winy, zazwyczaj tuż po zjedzeniu dużej porcji słodkości.

 

Jak pokonać nałóg?

Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić, że mamy problem, przyznać się do swojej słabości. Później możemy rozpocząć walkę ze słodkim przeciwnikiem. Pozbądź się wszystkich słodkich przekąsek z cukrem, a w ich miejscu niech pojawią się suszone owoce, słodkie warzywa, np. marchewki i buraki, a także świeże owoce. Kiedy poczujesz ochotę na coś słodkiego, sięgnij po garść rodzynek, 2 marchewki lub jabłko. Słodzisz herbatę? Biały cukier zastąp ksylitolem, miodem lub stewią, to dużo zdrowsze alternatywy dla „białej śmierci”. Podobnie postępuj, kiedy pieczesz ciasta i przygotowujesz desery.

 

Mogę Ci w tym pomóc!

Ważne jest, abyś nie doprowadzał do wystąpienia głodu. Zadbaj nie tylko o wyeliminowanie z diety cukru, ale też o jej zbilansowanie. Postaw na 5 zbilansowanych posiłków, które dostarczą do Twojego organizmu odpowiednią porcję węglowodanów, tłuszczów i białka. Z przyjemnością Ci pomogę przygotować dietę, którą pokonasz słodkie uzależnienie. Wystarczy, że skontaktujesz się ze mną.