O tym, że powinieneś czytać etykiety krzyczą wszystkie tabloidy. Czy wiesz jednak, na co zwrócić szczególną uwagę przy wybieraniu produktów, które trafią na Twój talerz? Co powinno skutecznie zniechęcić Cię do zakupu?

Jakie informacje znajdziesz na etykiecie?

Wybierając produkty spożywcze powinniśmy zwracać uwagę nie tylko na datę przydatności do spożycia. Znajdziemy tu również szereg cennych informacji, z którymi powinniśmy się zapoznać ZANIM dokonamy zakupu.

Bardzo istotną sprawą są składniki. Ważne jest to, że podawane są one na etykiecie w ilości malejącej. Składnik, którego zawartość w produkcie jest największa, znajdzie się na początku listy. Jeśli zatem w żelkach „owocowych” na przodzie listy znajdziesz cukier, a daleko w tyle nawet nie owoce, a koncentrat owocowy – poważnie zastanów się nad swoim wyborem.

Zwróć uwagę również na kaloryczność, zawartość cukru, soli i tłuszczu, a także na procent dziennego zapotrzebowania, jaki pokrywa produkt (koniecznie zwróć uwagę na porcje podane przez producenta – czasem batonik waży 100 g a „porcja” jest o połowę mniejsza – czy faktycznie zjesz pół batonika?). Jeśli jesteś na diecie zwróć szczególną uwagę na zawartość cukru i tłuszczu Niepozorne 20 g cukru w napoju to aż 5 łyżeczek! 10 g tłuszczu w potrawie to dwie łyżeczki czystego tłuszczu! Pamiętaj również, że dawki te podane są na 100g produktu. Jeśli wypijesz 200 ml szklankę soku, o podanym wyżej składzie wypijesz…10 łyżeczek cukru. Zawsze kończysz na jednej, małej szklance?

 

Konserwanty i barwniki

Konserwanty i barwniki oznakowane są zwykle za pomocą dużej litery E. Do jednych z najbardziej szkodliwych należą E150c (karmel amoniakalny), E211 (benzoesan sodu), E124 (czerwień koszenilowa), E122 (azorubina) i E250 (azotyn sodu).

 

Nie daj się oszukać!

Pamiętaj, że producenci kuszą obietnicami, które nie zawsze mają pokrycie w rzeczywistości. Co z tego, że do margaryny dodano witaminki, skoro ich przyswajalność jest znikoma? Płatki do mleka zawierające witaminy, które mają przysłonić zawartość cukru? Jaki jest cel dodawania witaminy C do kisielu, który zalewamy wrzątkiem, jednocześnie niszcząc tą witaminę? Cel jest jeden – ładnie wygląda to na opakowaniu i kusi!

 

Nie sugeruj się grafiką i nazwą – porównuj!

Czytaj to, co jest napisane – zwłaszcza to, co podano małym druczkiem. Porównuj produkty. Możesz kupić „sok”, który zawiera 2% soku z owoców, a możesz kupić taki, który zawiera go 25%. Możesz kupić parówki z mięsa, możesz kupić parówki z…nie-mięsa, możesz kupić herbatę owocową, a możesz kupić aromatyzowaną „owocami”. Wybór należy do ciebie – dokonuj go świadomie.

 

Zyskaj jeszcze więcej porad

Polub mnie na facebooku i regularnie odbieraj wartościowe dawki wiedzy na temat diety, treningu oraz odchudzania.