Niejednokrotnie słyszałeś zapewne, że biały cukier należy do głównych przyczyn nadwagi i otyłości. Często nazywany jest „białym zabójcą” – biorąc pod uwagę jego działanie na organizm człowieka i skutki, jakie niesie jego nadużywanie, określenie to jest bardzo trafne. Znanych jest sporo zamienników białego cukru – czy warto wprowadzić je do diety?

Biały cukier – dlaczego szkodzi?

Nadmiar cukru w diecie to nie tylko główny powód nadwagi i otyłości – to również jedna z głównych przyczyn powstawania cukrzycy, miażdżycy, chorób sercowo-naczyniowych i mnóstwa innych chorób cywilizacyjnych. Co więcej – cukier działa uzależniająco, dlatego powinniśmy go stosować w naszej diecie w jak najbardziej ograniczonym stopniu.

 

Zamienniki białego cukru

W sklepach możemy znaleźć bardzo dużo produktów określanych mianem „zamienników” białego cukru. Nie tylko dodają potrawom słodyczy, ale również posiadają szereg innych zalet – np. dostarczają cennych minerałów, mają niski indeks glikemiczny, niewiele kcal, wspomagają odporność organizmu. Czy faktycznie każdy z nich wart jest naszej uwagi? Jak się okazuje – niekoniecznie. Nie warto zdecydowanie stosować wszelkiego rodzaju „słodzików” np. na bazie apartamu.

 

Najbardziej polecane środki zastępujące cukier

Naturalne „słodziki” – daktyle, rodzynki, banany, figi, śliwki suszone – to najzdrowszy i najmniej przetworzony zamiennik białego cukru, który oprócz słodyczy dostarcza nam również cennych minerałów, witamin i błonnika.

Ksylitol – uzyskiwany jest z kory drzewa brzozowego. Ma niski indeks glikemiczny, działa również antybakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Nie fermentuje w żołądku i nie powoduje cukrzycy. Nie nadaje się do wypieków, a w nadmiarze może działać przeczyszczająco.

Miód – należy do najbardziej popularnych zamienników cukru. Jest tani, łatwo dostępny, a jego działanie zdrowotne doceniane jest zwłaszcza w okresach zwiększonej podatności na choroby.

Stewia – jest 300 razy słodsza od białego cukru (1 łyżeczka sproszkowanej stewii to jak szklanka cukru), ponadto działa antybakteryjnie, moczopędnie i przeciwdziała próchnicy. Nie nadaje się niestety za bardzo do wypieków – zwłaszcza tych drożdżowych.

Erytrol – działa podobnie jak ksylitol, jednak nie ma właściwości przeczyszczających. Jest prawie tak słodki, jak cukier, a zawiera 10 razy mniej kalorii.

 

Potrzebujesz więcej wiedzy na temat odżywienia?

Napisz do mnie. Kontakt znajdziesz tutaj.